اخبار مادطب

واردات یک میلیارد دلاری دارو به کشور

واردات داروبه کشور

وزیر بهداشت با بیان این‌که سالانه یک میلیارد دلار واردات دارو داریم که کمتر از 5درصد از اقلام دارویی است، افزود: 50 درصد مواد اولیه دارو به کشور وارد می‌شود. البته این 5 درصد جزو داروهای فوق‌العاده گران بوده که خوشبختانه از 20 قلم آن، 13مورد اکنون در کشور تولید می‌شود.

حسن هاشمی افزود: میزان صادرات رقمی نیست که بتوان آن را اعلام کرد، متأسفانه صنعت دارو نتوانسته در حوزه صادرات موفق عمل کند. این در حالی است که کیفیت دارویی مناسبی داریم. البته نسبت به قبل صادرات بیش از چهار برابر شده، ولی همین میزان نیز اندک است.

به گفته وی راهکار برونرفت از این مساله واگذاری صنعت دارو به بخش خصوصی است. وزیر بهداشت بابیان اینکه صنعت دارو در اختیار دولتی و شبهدولتیهایی همچون تأمین اجتماعی است، گفت: این صنعت باید به بخش خصوصی واگذار شود تا علاوهبر ارتقا کیفیت در زمینه صادرات نیز موفق باشیم.

هاشمی در ادامه در مورد بودجه حوزه سلامت بیان کرد: تصمیماتی در کمیسیون تلفیق گرفته شده و ما نیز بهعنوان عضوی از دولت از این لایحه دفاع میکنیم.

تحول سلامت با صرفهجویی

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درباره اظهارات وزیربهداشت و درمان مبنی براینکه درصورت کاهش اعتبارات برخی خدمات از طرح تحول سلامت حذف میشود، گفت: مسئولان وزارت بهداشت باید طرح تحول را به طورکامل اجرا کنند، اما در صورت رعایت قانون که به دنبال آن 30 درصد درهزینهها صرفهجویی میشود؛ میتوان بدون هیچ مشکلی طرح را اجرا کرد و هیچکدام از خدمات حذف نمیشود.

به گزاش خانه ملت، علی نوبخت افزود: هرگونه پرداختی از سوی بیمهها و دانشگاههای علوم پزشکی غیر از مسیر قانونی به نوعی تخلف است، بهطورحتم دیوان محاسبات مجلس باید به این مسائل ورود کرده و هزینه کرد منابع را منطبق بر قانون بررسی کند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: اگر صرفهجویی انجام شده و بینظمیها درهزینهکرد اعتبارات جمعآوری شود، همین اعتبارات فعلی در بودجه هم برای ارائه خدمات کافی است، بنابراین باید پس از پایان امسال و ارائه گزارش تفریغ بودجه این مسائل با دقت بیشتری بررسی شود؛ اما ممکن است وزارتخانه دلایلی برای اجرای قانون مطرح کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *