اخبار مادطب

واردات غیرمجاز نهال گردوی پیوندی تهدید صنعت باغداری

نهال گردوی وارداتی

معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال گفت که واردات غیرمجاز نهال گردوی پیوندی از مرزهای غربی، تهدید جدی برای صنعت باغداری کشور به شمار می‌رود.

عبدالرضا کاوند با اشاره به اینکه در ایام جابه جایی نهال و نهالکاری در کشور هستیم، افزود: همیشه در این ایام حجم بالایی از نهال محصولات مختلف ازجمله دانه دار، هسته دار، خشکبار، ریز میوه و … در کشور جابه جا میشود.

وی اظهار داشت: ظرفیتهای خوبی به لحاظ تولید نهال در داخل کشور داریم و نهالستانهای مجوزدار تحت نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال و کمیته فنی نهالها دراستانها فعالیت میکنند و این توان را دارند که همه نیاز کشور را به نهال استاندارد تامین کنند و از این نظر جای نگرانی نیست.

کاوند گفت: براساس گزارشهای دریافتی برخی افراد فرصت طلب به ارزش بالای بعضی از گونههای گیاهی در کشور پی برده اند و در استانهای مرزی بخصوص غرب کشور مواد گیاهی از جمله نهال به شکل غیرمجاز و از مبادی غیررسمی وارد میکنند که میتواند خطرهایی را برای صنعت باغداری داشته باشد.

وی افزود: به طور خاص نهال گردوی پیوندی در بازار از ارزش بالایی برخوردار است به همین جهت بعضی از افراد میتوانند این شرایط را خوب تشخیص دهند و از کشورهای همجوار بخصوص از کشور ترکیه یا عراق اقدام به واردات گردوی پیوندی میکنند.

وی با بیان اینکه این نهالها در همین کشورها تولید یا در کشور یونان تولید و از طریق ترکیه و عراق وارد ایران میشود، اظهار داشت: افراد فرصت طلب نهالهای به ظاهر پیوندی را پایین تر از قیمت داخل عرضه میکنند و از این جهت جای نگرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: واردات این نهالها میتواند آلودگیهای قرنطینه ای را به کشور منتقل کند.

معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: همکاران ما در سازمان حفظ نباتات وظیفه ردیابی و مونیتورینگ آنها را بر عهده دارند ولی ما به عنوان افرادی که در عرصه نظارت بر تولید نهال دستی در آتش از نزدیک داریم این اظهار نگرانی را میکنیم که این نهالها میتوانند آلودگیهای قرنطینه ای را به کشور انتقال دهند و تهدیدی باشند هم برای صنعت باغبانی ما و هم برای باغها موجود وهم برای سایر گونههای گیاهی؛ چه جنگلی، چه مرتعی، چه زراعی و باغبانی باشند.

وی اضافه کرد: به همین منظور تامل و توجه بیشتر در مبادی ورودی و خروجی کشور را میطلبد و باید سیستمهای گمرکات کار بیشتری کنند و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز توجه بیشتری داشته باشند و همکاران ما هم در عرصه وجود دارند و این موضوع را اطلاع رسانی میکنند.

کاوند بیان داشت: همچنین نهالهایی که به عنوان گردوی پیوندی به باغداران فروخته میشود، درعرصه متوجه شدیم پیوندی نیستند بلکه با فوت و فنهای افرادی که تبحر در این قسمت دارند بر روی بدنه این نهالها در فصل رشد خراشهایی ایجاد میکنند که به ظاهر به پیوند بسیار شبیه است که تهدیدی برای باغها به حساب میآید.

وی ادامه داد: حتی اگر این مشکلات را نهالهای وارداتی نداشته باشد ولی ممکن است آن رقمی که مد نظر هست نباشد و در آتیه سرمایه گذار را با مشکلاتی مواجه کند زیرا این نهالها هیچ پشتوانه ای بر آنها نیستند و هیچ مستندی ندارند و افرادی که از اینگونه نهالها استفاده میکنند ممکن است در آینده با ضرر و زیان هنگفتی مواجه شوند و هیچ جایگاهی برای پیگیری اینها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: حتی اگر ناظران ما در عرصه اینها را رصد کنند تنها کاری که میتوانند توصیه کنند این است که این باغ با این شرایط باید معدوم شوند زیرا رقم مناسبی نیست و باید دوباره پیوند شود از این جهت توصیه میکنیم برای خرید نهال به جایگاههای عرضه نهال مجاز که تحت نظارت موسسه مراجعه و نهالهایی که گواهی بهداشت و شناسه دارند را خریداری و نهالها را با فاکتور فروش دریافت کنند.

کاوند گفت: بخصوص در خرید نهال گردوی پیوندی با توجه به ارزشی که در کشور پیدا کرده، استفاده کنندهها و افراد متقاضی و نهال کار توجه بیشتری بکنند و پیشگیری کنند و خودشان را گرفتار موضوعاتی که میتواند بعدا هم از جهت سلامت و هم اصالت رقم برای آنها تهدید ایجاد کند، پیشگیری کنند.

وی در خصوص تولید نهال گردوی پیوندی در نهالستانهای مجاز کشور افزود: در کشور ما سالانه کمتر از 100 هزار اصله تولید میشوند که بیشتر ارقام جمال، دماوند، ژنوتیپ، ممتاز، چندلر، فرنکت و فرنور هستند.

این مسئول با بیان اینکه تولید این میزان نهال گردوی پیوندی نیاز باغداران کشور را تامین نمیکند، اظهار داشت: به همین جهت بعضی از افراد برای واردات غیرمجاز ترغیب میشوند ولی بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تا 3-2 سال آینده این عدد به 500-400 هزار نهال پیوندی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *