اخبار مادطب

در مناظره محصولات تراریخته آری یا خیر مطرح شد اتهام‌زنی و ادعاهای بی‌اساس نماینده سازمان محیط زیست نسبت به منتقدان محصولات تراریخته

محصولات تراریخته

دومین مناظره تراریخته آری یا خیر در حالی برگزار شد که نماینده سازمان محیط زیست با عصبانیت و دستپاچگی منتقد این محصولات را بی‌سواد و دروغگو خطاب کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دومین مناظره محصولات تراریخته آری یا خیر، امشب با حضور سمیرا کهک، نماینده سازمان محیط زیست و آزاد عمرانی عضو انجمن ارگانیک ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر برگزار شد. در این مناظره دو طرف ابتدا دلایل خود را درباره تولید و کشت محصولات تراریخته و یا عدم‌تولید این نوع محصولات در کشورهای مختلف دنیا مطرح کردند و به تبادل نظر در این رابطه پرداختند.

سمیرا کهک نماینده سازمان محیط زیست درباره این‌که آیا برنج تراریخته در ایران مصرف می‌شود یا خیر، گفت: این‌که محصولات تراریخته به‌صورت مستقیم مصرف نمی‌شود ادعایی دروغ است چرا که بادنجان تراریخته در کشوری همانند بنگلادش مصرف می‌شود.

وی خطاب به منتقدان محصولات تراریخته اظهار کرد: افراد منتقد این محصولات باید بدانند که 15 سال است ما این محصولات را مصرف می‌کنیم، چرا 2 سال است که حرف از تولید ملی این محصولات به میان آمده این صحبت‌ها مطرح می‌شود؟!

نماینده سازمان محیط زیست تصریح کرد: تصویر سوزنی که در حال تزریق به محصولات است نشان داده می‌شود در حالی که ما با آمپول این نوع محصولات را مهندسی نمی‌کنیم و آنها را وارد می‌کنیم.

کهک با بیان این‌که تولید کننده این محصولات آمریکایی‌ها و کمپانی‌های بزرگ هستند، گفت: در حال حاضر دو سال است که تصمیم گرفته‌ایم تا این محصولات را تولید ملی بکنیم اما برخی صداها در آمده است؛ این طبیعی است که کمپانی‌های آمریکایی با دست‌هایی سعی می‌کنند هراس و تشویش ایجاد کنند تا ایران تولید نداشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ایران تنها کشوری است که برنج تراریخته استفاده می‌کند، اظهار کرد: ما کشت تراریخته نداریم فقط تصمیم گرفته‌ایم تا آن را مد نظر قرار دهیم و در حال حاضر نیز محصول پنبه مد نظر است که می‌خواهد مجوز لازم را بگیرد و محصول خوراکی هم نیست.

نماینده سازمان محیط زیست تصریح کرد: برنج تراریخته یا هر محصول دیگر مصرف نمی‌شود و باید به این توجه داشت که محصول تراریخته آفت ندارد و موجب سالم شدن محیط زیست خواهد شد.

کهک اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود برنج تراریخته مصرف می‌شود چنین نیست و اگر مصرف می‌شد سم کاهش پیدا می‌کرد و سرطان در شمال کشور افزایش نمی‌یافت.

وی تصریح کرد: این طبیعی است که کمپانی‌های آمریکایی با نفود در مردم و مسئولان تشویش ایجاد کنند که به‌سمت تولید این محصولات نرویم و وارد کننده باشیم.

نماینده سازمان محیط زیست خطاب به مهمان دیگر برنامه که منتقد محصولات تراریخته بود، ادعا کرد: یک سری افراد وارد کننده سموم هستند و خودشان نماینده شرکت‌های فرانسوی محسوب می‌شوند و آقای دکتر نیز جزو این شرکت سم‌فروشی است. در این هنگام مجری برنامه تأکید کرد: بهتر است بحث را شخصی نکنید و به موضوعات علمی بپردازید؛ پاسخ خود را درباره برنج تراریخته بفرمایید.

آزاد عمرانی عضو انجمن ارگانیک ایران نیز درباره برنج تراریخته اظهار کرد: در سال های قبل برنج طارم مولایی به خارج از کشور رفته و تراریخته شده است، که این برنامه نیز با همراهی بنیاد راکفلر انجام گرفت؛ مهمان برنامه می‌گوید این افتخار و تولید ملی است، خوب کجای این موضوع در ایران انجام گرفته است و به‌نوعی الگوی غربی‌ها بوده است.

وی با بیان این‌که اسنادی دال بر رهاسازی برنج تراریخته در سال 83 وجود دارد، گفت: اسنادی و گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد که برنج تراریخته در سال 84 مورد آزمایش قرارگرفت در صورتی که یک سال قبل از آن رهاسازی شده بود.

عضو انجمن ارگانیک ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه برنج تراریخته در سال 83 رهاسازی شده بود و صدها کشاورز ایرانی آن را تولید کرده به کشت مشغول شدند.

وی خطاب به مهمان برنامه افزود: شما ادعا کرده‌اید تولید تراریخته افتخار ملی است، خوب بهتر است اول مجوز لازم را با ارزیابی دریافت کنید.

عمرانی تأکید کرد: شما اجازه ندارید وقتی یک محصول مجوز رهاسازی از سازمان محیط زیست نگرفته آن را رهاسازی کنید و شالیکاران به کاشت مشغول شوند.

عضو انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: شما ما را منتسب به آمریکا می‌کنید در صورتی که اصرار دارید ایران را کشوری تراریخته نشان دهید و نمونه بارز آن در سال‌های 83، 84 و 85 است که ایران در سال 85 مقدار زیادی کشت تراریخته انجام شده است.

وی تصریح کرد: من آمریکایی هستم یا آن که آمار به آمریکا ارائه می‌دهد؛ من آمریکایی هستم یا آن شخص که سمت دولتی دارد و شرکت خصوصی تشکیل می‌دهد؛ من آمریکایی هستم یا آن شخصی که در مراکز تصمیم‌گیری حضور دارد و ذی‌نفع است؟

عمرانی تأکید کرد: برنج تراریخته در ایران تولید می‌شود و آنها که دم از تولید ملی در این حوزه می‌زنند دقیقاً منافع آمریکایی‌ها را پیاده می‌کنند.

عضو انجمن ارگانیک ایران خطاب به میهمان برنامه و صحبت‌های وی اظهار کرد: شما بنده را متهم به نمایندگی سم‌فروشی می‌کنید در صورتی که بنده محصولات ارگانیک می‌آورم؛ بهتر است اطلاعات خود را اثبات کنید و مطالعات خود را افزایش دهید.

* اتهامات نماینده محیط زیست به منتقد محصولات تراریخته

سمیرا کهک در این مناظره دلایل علمی منتقد محصولات تراریخته را مورد سؤال قرار داد و وی را شخصی بی‌سواد خطاب کرد.

در این هنگام مجری برنامه برای بار چندم به موافق محصولات تراریخته و نماینده سازمان محیط زیست تأکید کرد که از مباحث علمی خارج نشود و بحث‌ها را شخصی نکند.

عمرانی عضو انجمن ارگانیک ایران نیز در ادامه این مناظره خطاب به نماینده سازمان محیط زیست و سخنان وی، تأکید کرد: شما افکار عمومی را به‌مسخره گرفته‌اید و به متهم کردن افراد می‌پردازید.

کهک نماینده سازمان محیط زیست نیز که پیش از این گفته بود برنج تراریخته تولید نمی‌شود، خاطرنشان کرد: گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع نشان می‌داده که در سال 83 برنج تراریخته مجوز کشت و مصرف را دریافت کرد و بعد از تغییر دولت نیز تغییراتی ایجاد شد.

وی درباره این پرسش منتقد محصولات تراریخته که این مجوز از کجا دریافت شده است، گفت: شما تفسیر اشتباهی از قانون دارید بهتر است از مشکل تفسیرتان را بگویید و حل کنید.

آزاد عمرانی عضو انجمن ارگانیک ایران نیز تصریح کرد: بهتر است پاسخ بنده را بدهید که این مجوز از کجا دریافت شده است، آیا سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی این مجوز را صادر کرده‌اند؟

سمیرا کهک نماینده سازمان محیط زیست نیز توضیح داد: سال 83 محصول برنج کشت شد اما بعد از تغییر دولت آقای اسکندری وزیر کشاورزی وقت تشخیص داد که این محصولات باید جمع‌آوری شود و البته این برنامه نیز دلایل سیاسی خود را داشت که وارد آن نمی‌شویم، اما در حال حاضر متأسفانه کشت محصولات تراریخته را نداریم که امیدواریم در آینده این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

آزاد عمرانی نیز در ادامه این مناظره خطاب به نماینده سازمان محیط زیست گفت: تفسیر بنده از قانون درست است بهتر است به‌جای قانون سال 88 قانون سال 83 را درباره محصولات تراریخته مورد توجه قرار دهید و بگویید مجوز کشت و تولید برنج در آن سال چگونه صادر شد.

سمیرا کهک نماینده سازمان محیط زیست نیز با دستپاچگی اظهار کرد: در حال حاضر قانون همراه بنده نیست شما بعداً به انجمن ایمنی زیستی مراجعه کنید و آن را دریافت کنید؛ در حال حاضر مجوز هم همراه بنده نیست، که می‌توانیم آن را بعداً تقدیم کنیم.

آزاد عمرانی در ادامه ابراز کرد: باید مجوزهای لازم از وزارت جهاد کشاورزی و مبادی ذی‌ربط و سازمان محیط زیست گرفته شود؛ در زمان تولید برنج تراریخته نیز ممانعت اصلی بعد از رهاسازی توسط خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست وقت گرفته شد و حال برخی رسانه‌ها می‌گویند که وی مرد کابینه بود در حالی که بنده می‌گویم خانم ابتکار شیرزنی بود که در برابر این مسائل ایستادگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی برنج را رهاسازی می‌کنید باید ارزیابی خطر آن صورت گرفته باشد در حالی که این محصول یک سال پس از رهاسازی مورد ارزیابی خطر قرار گرفت؛ شما چطور دم از سلامت کشاورزان می‌زنید در صورتی که محصول را آزمایش نکردید و زمانی که رهاسازی صورت گرفت متوجه تخلف شدید؟

عمرانی تأکید کرد: چرا ملت خود را در معرض ریسک قرار دادید؟ و چرا سال 83 رهاسازی را انجام دادید و در سال 84 به آزمایش آن روی آوردید؟

سمیرا کهک نماینده سازمان محیط زیست نیز تصریح کرد: آزمایش‌های مورد نظر پیش‌تر از آن انجام شده بود و گزارش‌های آن نیز موجود است.

عمرانی عضو انجمن ارگانیک ایران نیز در انتقاد به صحبت‌های نماینده سازمان محیط زیست اظهار کرد: بهتر است مجلات ایمنی زیستی را مطالعه کنید چرا که طبق انتشارات و گزارشات آن ارزیابی‌ها سال 84 انجام شد بنابراین هیچ ارزیابی پیش از رهاسازی صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: ضمناً اگر ارزیابی مخاطرات انجام شده بود چرا سازمان محیط زیست جلوی آن را گرفت و مانع ادامه فعالیت شد؟

سمیرا کهک نماینده سازمان محیط زیست نیز ادعا کرد: سازمان محیط زیست و خانم ابتکار برای این کار خود دلایل شخصی داشتند.

آزاد عمرانی عضو انجمن ارگانیک ایران نیز در این هنگام گفت: بهتر است بحث را منحرف نکنید و به‌صورت علمی به مباحثه بپردازید.

در این هنگام مجری برنامه از نماینده سازمان محیط زیست پرسید گفته می‌شود برخی کشورهای اروپایی حتی یک وجب خاک خود را برای کشت تراریخته اختصاص نمی‌دهند و به مخاطرات آن توجه می‌کنند، نظر شما چیست؟

سمیرا کهک نماینده سازمان محیط زیست خطاب به مجری برنامه گفت: بهتر است شما نشان دهید کدام کشورها چنین کاری را انجام داده‌اند و نام آنها را اعلام کنید.

مجری برنامه در این هنگام ابراز کرد: بنده مجری هستم و سؤال می‌کنم؛ در مقام پاسخگویی قرار ندارم.

سمیرا کهک نماینده سازمان محیط زیست نیز در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: رفتار کشورهای اروپایی هیچ‌وقت به‌خاطر مخاطرات و سلامت و محیط زیست نبوده بلکه آنها دلایل سیاسی خود را دارند؛ چرا آمریکا، ژاپن و استرالیا را مثال نمی‌زنید که این محصولات را کشت و استفاده می‌کنند.

آزاد عمرانی نیز در ادامه تأکید کرد: اگر این محصولات فوایدش بیشتر از مخاطراتش بود، به‌طور قطع کشت می‌شد.

وی تصریح کرد: دوستان منتقدان را به بی‌سوادی متهم می‌کنند اما سؤال این است که؛ آیا آلمان، سوئیس و برخی کشورهای اروپایی که دارای فن‌آوری و علم هستند محصولات تراریخته مصرف می‌کنند؟

عمرانی تأکید کرد: آلمان یکی از بزرگترین تولیدات فن‌آوری را در دست دارد اما حتی یک وجب از خاک خود را به تولید این محصول اختصاص نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که سازمان بهداشت جهانی اخطاریه‌ای نسبت به محصولات تراریخته صادر کرده است، گفت: طبق نظر سازمان بهداشت جهانی تراریخته‌ها ممکن است با گونه‌های بومی اختلاف ژنی پیدا کنند و این اختلاف ژنی امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

سمیرا کهک نیز با مطرح کردن برخی دلایل در دفاع از این محصولات در کشورهای آمریکایی و برخی کشورهای دنیا گفت: اگر این محصولات خوب نبودند چرا هرساله کشت و مصرف آن افزایش می‌یابد و حتی در مورد سازمان بهداشت جهانی نیز باید گفت که آنها این نوع غذاها را سالم معرفی کرده‌اند.

نماینده سازمان محیط زیست تصریح کرد: اتحادیه اروپا نیز بعد از 25 سال تحقیق و پژوهش نتیجه گرفته که این محصولات ایمن و سلامت هستند.

وی خطاب به منتقد محصولات تراریخته گفت: چه‌رابطه‌ای بین این قیام شما علیه تراریخته و اقامه دعوا به‌اتهام جعل و تحصیل نامشروع علیه شما وجود دارد؟

در این هنگام مجری برنامه باز هم خطاب به نماینده سازمان محیط زیست گفت: بهتر است بحث را شخصی نکنید و نکات علمی را مدنظر قرار دهید.

آزاد عمرانی نیز در ادامه با بیان این‌که مصرف تراریخته در اروپا بیشتر برای سوخت صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی این نوع محصولات را در اگزوز خودروهایشان مصرف می‌کنند و آن را به درون معده و شکم مردم نمی‌ریزند.

وی ادامه داد: در مورد افزایش سطح زیر کشت تراریخته باید گفت؛ اگر این محصولات خوب بود چرا هند و چین سطح تراریخته خود را کاهش دادند؟

عمرانی متذکر شد: میان 20 هزار محصول تراریخته حدود 400 محصول ارزیابی خود را گذرانده‌اند، خوب، در این میان برنج و پنبه تراریخته وجود ندارد و آنها نیز باید ارزیابی خود را بگذرانند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد برخی کشورهای اروپایی نیز از سال 2010 بنا بر قانونی تأکید شد که می‌تواند به‌صورت اختیاری در مورد کشت و مصرف این نوع محصولات تصمیم‌گیری کند که آنها نیز تأکید کردند این محصولات را نمی‌کاریم تا زمانی که اثرات و ارزیابی آن مشخص شود.

عمرانی تصریح کرد: این گزارش که ادعا شده درباره سلامت محصولات تراریخته وجود دارد چنین چیزی نیست، اگر این گزارش وجود داشته پس چرا آلمان، اتریش، سوئیس و ایتالیا و برخی کشورهای دیگر این محصولات را نمی‌کارند.

وی تصریح کرد: متأسفانه ما جایزه کشاورزی مملکت را به یک مهندس ژنتیک بلژیکی می‌دهیم، که اگر حرف‌هایش صحیح و درست بود می‌توانست دولت و کشور خود را درباره کشت محصولات تراریخته قانع کند و به او اجازه نمی‌دادیم تا در مورد تراریخته به قانع کردن دولت و مسئولان ما بپردازد.

عمرانی خطاب به نماینده سازمان محیط زیست اعلام کرد: بنده نقطه ضعفی ندارم اینجا حضور یافتم و میدان را خالی نکردم.

وی افزود: مهمان برنامه اتهاماتی وارد کرد که باید بگویم این حکم جلب کسی است که وجود دارد؛ معلوم است که چه‌کسی امشب جا زده و حضور نیافته است.

آزاد عمرانی در ادامه تصریح کرد: محصولات تراریخته مساوی با علف‌کش بیشتر است و فرمول سم‌های خطرناک در آن وجود دارد که باید توجه شود و ارزیابی نسبت به آن صورت گیرد، این‌که اروپا نسبت به آن توجه کرده به‌دلیل استفاده از همین علف‌کش‌ها است و بسیار خطرناک محسوب می‌شود.

وی گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه باید تمام محصولات تراریخته ارزیابی شوند و همه حق دارند از مخاطرات آن آگاه باشند؛ این محصولات باید دارای برچسب باشند و من و خانواده‌ام حق داریم تا برچسب آنها را مورد توجه قرار دهیم که این مهم نیز باید در نظر گرفته شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *