اخبار مادطب

مراقب باشیم… دیرنشود!

سردار صفوی

ضرورت استفاده از دیپلماسی در حوزه آب

سردار صفوی با اشاره به اهمیت موضوع آب میان ایران و کشورهای همسایه گفت: ما نمی‌خواهیم در این حوزه کار به قدرت سخت و نظامی بکشد و باید از قدرت نرم و دیپلماسی به یک تعامل مشترک برسیم.

سردار سید یحیی صفوی رئیس همایش ملی دیپلماسی آب و فرصتهای هیدروپلتیک غرب آسیا طی سخنانی در این همایش که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با بیان اینکه ممکن است مساله کمبود منابع آبی به تعامل یا چالش میان کشورها تبدیل شود، تصریح کرد: ما در ایران با 12 کشور همسایه، آبهای مشترک داریم که هم میتواند عامل تعامل باشد و هم تنش.

صفوی خاطرنشان کرد: ده میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از ایران خارج میشود که بیش از هفت میلیارد آن وارد کشور عراق میشود.

وی ادامه داد: ما باید با کشورهایی مثل عراق و افغانستان در این خصوص وارد گفتوگو شویم.

صفوی گفت: یکی از طرحهای مهم درخصوص آب منطقه، طرح گات است که صهیونیستها سرمایهگذاری قابل توجهی در آن کردهاند.

وی در عین حال تصریح کرد: تاثیر حضور بیگانگان در کشورهای همسایه میتواند در موضوع آبهای مشترک قابل توجه باشد.

صفوی ادامه داد: ایران یکی از خاصترین کشورهای دنیا از نظر هیدروپلیتیک است و افغانستان نیز منشا تحولات آبی آینده خواهد بود.

مذاکره با همسایگان درباره مدیریت منابع آبی مشترک

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه هم طی سخنانی در این همایش با اشاره به مذاکره با همسایگان درباره مدیریت منابع آبی مشترک، گفت: غرب آسیا به سمت خشکسالی کامل پیش میرود و سیاستهای کلان ما در جهت جلوگیری از خروج آب از کشور است، البته نه اینکه باعث تشنگی همسایگان شویم.

وی افزود: قبل از اینکه متمرکز بر دیپلماسی آب شویم، باید سهم دیپلماسی آب را مشخص کنیم.

عراقچی ادامه داد: ده تا 11 میلیارد مترمکعب آب از کشور خارج میشود. تقریبا حدود 9 میلیارد مترمکعب آب وارد میشود. میزان نزولات آسمانی کشور حدود 400 میلیارد مترمکعب است و حدود سه چهارم آن تبخیر میشود. باید مدیریت کنیم جلوی تبخیر نزولات آسمانی را بگیریم که البته به سرمایهگذاری زیاد نیاز دارد و میتوانیم خیلی از نگرانیها را رفع کنیم.

وی گفت: آب ظرفیت بزرگی دارد که به منازعه تبدیل شود، چه بین دو روستا، شهر یا کشور، ولی تاریخ نشان میدهد آب در طول تاریخ بیشتر به جای اینکه محل منازعه و درگیری باشد، موضوعی برای همکاری بوده است. وی افزود: مذاکره بر سر آب و رسیدن به معاهده درباره منابع آبی کار راحتی نیست. معاهده هیرمند محصول دهها سال مذاکره است. معاهدات مشابهی در اطراف کشور داریم مثل اروندرود. عراقچی ادامه داد: اداره مرزی ما در وزارتخارجه بحث مدیریت آبهای مرزی را انجام میدهد و معاهدات با افغانستان درباره نحوه اجرای صحیح معاهده هیرمند است.

معاون وزیر خارجه گفت: وزارت خارجه در این زمینه فعال است و با همسایگان درباره مدیریت منابع آبی مشغول مذاکره مشترک هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *