بیشتر بدانیم, خوراکی ها

شاه توت ، توت شرابی ، توت سیاه ، موروس نیگرا یا بلک ملبوری!!

شاه توت ، توت شرابی ، توت سیاه ، موروس نیگرا یا بلک ملبوری

شاه توت، توت شرابی، توت سیاه، موروس نیگرا یا بلک ملبوری!!

شاه توت ، توت شرابی ، توت سیاه ، موروس نیگرا یا بلک ملبوری!! از میوه های بومی ایران است . از ایران به مناطق دیگر جهان برده شده است و در آسیای صغیر هم یافت میشود. در مناطق غربی ، شمال غرب و اطراف تهران پراکندگی آن بیشتر است .

در انگلستان در سال 1548 برای اولین بار این میوه کشت شد .

موروس از مورا به معنای تأخیر گرفته شده است . چون این گیاه با تأخیر میرسد و بعد از چندسال میوه میدهد موروس یا مورا را از آن گرفته اند . طبیعت این میوه سرد و خشک است . این طبیعت باعث میشود که اثرات مفیدی در فصل رویش داشته باشد و عوارض ناشی از گرمای زیاد را کنترل کند .

ماده ای در ساقه شاتوت وجود دارد که کنترل کننده فشارخون است . میوه شاه توت حرارت را پایین می آورد . حاوی مواد پروتئین ، اسید مالیک ، اسید سیتریک و پکتین می باشد .

مواد رنگی در شاه توت در صنعت به عنوان ماده رنگی مورد استفاده قرار می گیرد. در قدیم برگ شاه توت را با برگ مو و آب پخته و از آب رنگی آن برای سیاه کردن موها استفاده میکردند . کنترل جذام و کزار در عصاره برگ گیاه شاه توت است .

مصرف آن سبب کاهش درد دندان میشود. مصرف میوه شاه توت در درمان تراخم و التهابات چشمی موثر است .

از ماده داخل برگ شاه توت در ساخت داروهای جدید در کنترل التهابات چشمی استفاده میشود.

هومیوپاتی یک شیوه درمانی است و عصاره های شاه توت در این شیوه درمانی برای کنترل دیابت استفاده میشود. در کنترل زخم هایی که درمان آن به طول می انجامد و ناراحتی های کولیتی موثر است.

فشارخون و حرارت خون وقتی بالا میرود بدلیل این است که تشعشع حرارتی کبد زیاد شده است و به سمت بالا حرکت کرده است . افرادیکه مبتلا هستند تعریق بالاتنه زیادی دارند و سبب قرمزی چشم و سردرد در آخر شب میشوند . با شاه توت میتوان این حرارت را کنترل کرده و به درمان کمک کرد .

بهتر است صبح شاه توت نخوریم . این میوه در صبح لینت مزاج خواهد داد و به عنوان مسهل عمل خواهد کرد . بهترین زمان مصرف آن در عصر و اوج گرما است . قرقره آب شاه توت به کاهش التهابات دهانی و آفت دهانی و تحریکات گلو و مخاط حلق به دلیل افزایش حرارت کمک میکند .

ساقه درشت شاه توت را در اواخر بهار و یا اواخر فصل پاییز خشک و پودر میکنند . در کنترل دردهای روماتیسمی کاربرد دارد . در تمام گیاهان حد اعتدال برای مصرف آن باید رعایت شود . زیاده از حد خوردن شاه توت صلاح نیست . شاه توت ، توت شرابی ، توت سیاه ، موروس نیگرا یا بلک ملبوری!!

چنانچه عوارضی پیدا شد ، مصلح آن شربت سکنجبین یا سرکه انگبین است که بهم خوردگی را تعدیل می نماید .

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *