اخبار مادطب

با ایران زیبا چه کرده ایم؟!

دریاچه ولشت

سایه شوم معادن شن و ماسه بر سر ولشت زیبا

دریاچه «ولشت» که یکی از مقاصد مهم گردشگری طبیعت برای گردشگران داخلی و خارجی است این روزها حال و روز خوشی ندارد و خطر شکافتن و رانش دیواره کوهی در قسمت جلویی این دریاچه به لحاظ فعالیت دو کارگاه معدن شن و ماسه و برداشت از کوه‌های پایین دست در امتداد تاج این دریاچه را تهدید می‌کند و می‌تواند شبه سونامی فاجعه‌باری را برای چالوس و نوشهر رقم بزند.

سعدی فاخری یکی از فعالان زیست محیطی در این باره به سایت خبری اسکان میگوید که یکی از دو کارگاه کارخانههای شن و ماسه در 150 متری دره چالوس و پل ذغال قرار دارد که پساب این کارگاه شن و ماسه علاوه بر آلودگی که برای رودخانه ایجاد میکند، دقیقا در هزار متری «ولشت» قرار دارد. این در حالی است که ارتعاشات و انفجارات شبانهروزی و برداشت خاک در این کارگاه باعث رانش دریاچه میشود.

ظاهرا قرار است علاوه بر دو کارگاه شن و ماسه موجود در نزدیکی ولشت، یک کارگاه دیگر در قالب شهرک شن و ماسه در همین حوالی احداث شود که به گفته فاخری، 54 هکتار از اراضی اطراف «ولشت» برای احداث این شهرک در نظر گرفته شده که این موضوع خطر رانش را چند برابر میکند.

فرجا… طاهرنژاد، عضو انجمن حامیان زیستمحیطی هم میگوید: برداشتهای بیرویه شن و ماسه، سبب مشکلات زیستمحیطی و مخاطرات زیادی از جمله ریزگردها برای منطقه شده که تمامی محصولات و باغات اطراف را هم تحتتاثیر قرار داده است. ضمن اینکه اکنون فعالیت کارگاههای شن و ماسه و انفجارهای آن علاوه بر آلودگیهای زیستمحیطی، گونههای جانوری و آبزیان را به نابودی کشانده است.

محمد ناصر، فرماندار چالوس اما در واکنش به فعالیت مخرب این کارگاهها بر پیگیری جدی وضعیت شرکتهای شن و ماسه پل ذغال تاکید و تصریح میکند دریاچه ولشت جزو مناطق مهم گرشگری بوده و باید نگرانیها درباره این دریاچه برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *