اخبار مادطب

دیدار حکیمان و دانشمندان طب سنتی با حضرت آیت ا… شفیعی نماینده مجلس خبرگان در اهواز

همایش طب سنتی ،اسلامی و ایرانی کشورمان در حالی در استان خوزستان و به میزبانی شهر اهواز برگزار می شد که تعدادی از پزشکان ،اطباء، دانشمندان و حکمای علم طب سنتی و اسلامی کشورمان به ریاست استاد و حکیم دانشمند پروفسور “دکتر حسین خیر اندیش” دور هم جمع شده بودند تا آخرین دستاوردها و یافته های این علم اعلاء را در شهر اهواز مورد بررسی دقیق تر قرار دهند.

دیدار حکیمان و دانشمندان طب سنتی شرکت کننده در همایش اهواز با حضرت آیت ا... شفیعی نماینده مجلس خبرگان

“دکتر یعقوب ذلکی قربان پور” ،دبیر این همایش به کارون پرس گفت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در سند سلامت که در یک بند خاص آن به استفاده از طب سنتی ، اسلامی و ایرانی تاکید شده بود ،حکمای این طب بارسیدن به آرزوی دیرینه و قبلی خود بعد از سه دهه تلاش پر زحمت و مشقت ، توانستند به دستاوردهای ارزشمندتری در این علم کیمیا دست یابند.

ادامه این خبر حاکیست، در حاشیه برگزاری این همایش ،این گروه حکیم و دانشمند با حضور در محل بیت “آیت اله شفیعی” نماینده مجلس خبرگان رهبری با ایشان دیدار و گفت و گو کردند.

آیت اله شفیعی در ابتدا با تسلیت ایام غم انگیز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شفاعت و مورد عنایت واقع شدن حاضران را از حضرت زهرا(س) مسئلت خواست و در ادامه گفت: بیماری در انسان یک اصل نیست و بلکه یک استثناء می باشد.

وی افزود: اصل در همه چیز سلامت است  و همه چیز برپایه سلامت استوار شده است بنابراین بیماری استثناءخواهد بود  و دلیل عمده ای که در گذشته،پزشکی این همه گسترش نیافته بود همین استثناء بودن بیماری و اصل بودن سلامت آدمی بود.

استاد برجسته حوزه های علمیه اهواز درادامه گفت: انسان قبل از حیوان بودن یک نبات است و قوه نباتیه و رویش در انسان است چرا که اول بچه و کودک بوده و بعد کم کم بزرگ می شود.

وی افزود: به جهت اینکه انسان یک موجود نباتی است و اگر غذاها و خوراک ها بر پایه این اصل اجرا می شد، امروز شاهد این همه بیماری و شیوع آن نبودیم .

این مولف و نویسنده کتاب های مختلف در ادامه گفت: زندگی ماشینی هم مضاعف بر این مشکلات شده که امروز بیماری را دیگر یک استثناء نمی دانند و به یک اصل تبدیل شده است.

وی با ذکر این داستان و روایت از پیامبر اسلام(ص) و در پاسخ به حکیم و طبیب میهمان در شهر مدینه که در محضر پیامبر سئوال کرده بود که چرا اصحاب شما مبتلابه بیماری نمی شوند و کار بنده در این شهر کساد است، فرمودند: اصحاب ما تا گرسنه نشوند غذا نمی خورند و قبل از سیری نیز دست از غذا خوردن می کشند.

آیت اله شفیعی در ادامه ، اهتمام ائمه اطهار(ع) در زمینه های طب اسلامی را عالی ذکر کرد و گفت: در این کتب و اسناد طبی دستوراتی جمع آوری شده که اگر مورد مطالعه دقیق قرار گیرد معلوم می شود که ربطی به پزشکی امروز ندارد.

آیت اله شفیعی با ذکر این نکته که طبابت عبادت است که جان و حیات مردم را خریداری و تضمین می کند گفت: باید با عقیده و لزوم خدمت تمام ، وارد عرصه طب پزشکی شد.

این استاد حوزه علمیه افزود: یکی از عوامل بازگشت به طب سنتی کار ساز نبودن طب مدرن و غربی است ولی این قوه پویایی انسان است که همه راه ها را می پیماید.

ایشان با اشاره به این نکته که امروز در بعضی از مناطق کشورمان هنوز به طب سنتی و اسلامی عمل می شود و بسیار هم با اعتقاد پیگیری می شود، گفت: مردم به این قطعیت رسیده اند که می توان از طریق طب سنتی به نتایج مطلوبی رسید و اگر به صورت کامل به طب سنتی بازگردیم این بشارت را دارد که خیلی، هم کم مصرف خواهد شد و لذا بیماریها  هم کمتر می شود.

 آیت اله شفیعی با ذکراین نکته که اخلاص و تقرب به خداوند در این نوع طب و روش درمانی بسیار لازم است، افزود:  باید به این اعتقاد رسید که بیماری را به خودمان نسبت بدهیم ولی شفا را از سوی خداوند بدانیم و لذا اخلاص شرط مهم در طبابت است و باعث دگرگونی و توفیقات بیشتر در این علم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رعایت اصول و جوانب کار با هدفی که با آن اهداف این برنامه را دنبال کنیم افزود: نباید خسته و ناامید شد.

آیت اله شفیعی گفت: مثلا در خصوص حجامت احادیث و بیش از 500روایت نقل شده است و نشان می دهد که نباید در ادامه راه  از مشکلات به وجود آمده هراس داشت و ناامید شد.

این استاد حوزه های علمیه در پایان با ذکر این نکته که مردم متوجه ارزش کارهای بزرگ خواهند شد افزود: از بین نرفتن طب سنتی باعث امیدواری است چرا که در آن نکته هاست که مهمترین آن اعتماد و اعتقاد مردم به این شیوه درمانی است.

در ادامه این نشست “دکتر حسین خیر اندیش” که از ایشان به عنوان پدر معنوی حجامت نوین یاد می شود و به عنوان رئیس این هیات پزشکی با یادآوری تاریخچه ای از سه دهه تلاش علمی استادان و پزشکان این شیوه درمانی،ادامه داد: استعمار انگلیس بیش از 300سال برای براندازی این طب سنتی ،اسلامی و ایرانی تلاش کرد و این تلاش در حالی انجام می شد که در طول یکصد سال اخیر این طب به تعطیلی رسمی رسیده بود.

 دکتر خیر اندیش در ادامه با ذکر این موضوع که با عنایت مقام معظم رهبری این شیوه طبابت دوباره در طول یک سال اخیر راه افتاده است، گفت: اگر خودکفایی ،اقتصاد سالم و استقلال همه جانبه و فرهنگ ناب می خواهیم با رجوع به طب سنتی و ایرانی خودمان است که این اتفاق ها خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه موانعی برای رشد و فعالیت این طب وجود دارد و بین کار و ادامه آن خیلی سخت شده است، گفت: بضاعت علمی هنوز محدود است ولی این توانایی اندک فرصت های بزرگی را به نمایش گذاشته است.

دکتر خیر اندیش در پایان خواستار حمایت های همه جانبه فرهنگی و سیاسی و مالی به ویژه از سوی علما ، روحانیون محترم و دولت محترم از این طب شد.

لازم به یادآوری است در پایان این دیدار، دیگر پزشکان حاضر با بیان اینکه در طول این 30سال گذشته و در کمال سختی و زحمت این طب توانسته است به درمان صدها هزار نفر  و در غالب بیش از 70هزار پزشک اقدام نماید گفتند: مهمترین چالش های پیش روی این طب عدم پشتوانه های مالی و اقتصادی و حمایت های همه جانبه از این طب است که دست هایی در این میان اصرار به ادامه و توسعه طب غربی درکشورمان دارند که باعث هدر رفت منابع و منافع کشور خواهد شد.

ایشان از آیت اله شفیعی به عنوان عضوی برجسته از مجلس خبرگان رهبری خواستند که در نشست آتی مجلس خبرگان شرایطی به وجود آید تا علمای حاضر در این اجلاسیه به صورت های همه جانبه از این شیوه طبابت حمایت قاطعانه ای را داشته باشند.