بیشتر بدانیم, خوراکی ها

خواص گیاهانی همچون ریواس،غازیاقی،ترشک و کنگر…

خواص گیاهان

خواص گیاهانی همچون ریواس،غازیاقی،ترشک و کنگر…

خواص گیاهانی همچون ریواس،غازیاقی،ترشک و کنگر…

خواص ریواس

ریواس به دلیل اسیدهای فراوانی که دارد از افزایش چربی خون جلوگیری میکند. با افزایش ترشح شیره معده ، موجب بهبود عملکرد هضم و جذب غذا می‌شود. این سبزی پتاسیم ، فسفر و کلسیم زیادی دارد. مصرف آن برای کودکان در حال رشد و خانم‌های یائسه مفید است . افراد مبتلا به سنگ های اگزالاتی نباید از آن استفاده نمایند.

ریواس دارای برگ‌های ضخیم و گوشت‌دار است و طعم ترشی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین C و فیبر است. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته ، زخم اثنی‌عشر را بهبود بخشیده و به جهت تقویت کبد و افزایش ایمنی بدن عفونت‌های ویروسی را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین خواص برگ‌های ریواس آن است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و برای کاهش قند خون سودمند است. مردم جوانرود با هدیه دادن کیسه های پارچه ای به مردم از مصرف کیسه های پلاستیکی جلوگیری میکنند.

خواص سبزی بهاری – غازیاغی

این سبزی اغلب در کنار نهرها رشد می‌کند. در این فصل بهار مخلوط با سبزی‌های دیگر با نام سبزی کوهی مخلوط به فروش می‌رسد. این سبزی بسیار معطر بوده و طعم دلپذیری دارد و در تهیه انواع سوپ ، آش ، کوکو و سبزی پلو به کار می‌رود. غازیاغی، شیر مادران شیرده را زیاد ، خون را تصفیه ، ترشحات غدد داخلی را تنظیم و برای درمان بیماری‌های پوستی موثر است. این سبزی ، گرمی و حرارت بدن را بالا برده و انرژی‌زا میباشد. بی‌اشتهایی را رفع و برای آرامش اعصاب مفید است.

خواص گیاه ترشک …

مصرف سبزی ترشک در فصول گرم سال از التهاب بدن میکاهد. عطش را رفع میکند. به دلیل پتاسیم بالا ادرارآور خوبی است. سموم بدن را خارج و کلیه‌ها را شستشو می‌دهد. ترشک به جهت آن که خون را تصفیه می‌کند از بین برنده کورک ، دمل‌های چرکی و جوش‌های زیر پوستی است. قابل توجه آن که مصرف زیاد ترشک به دلیل داشتن اسید اگزالیک برای کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند ، محدودیت مصرف دارد.

خواص کنگر …

کنگر گیاهی با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس است. از برگ‌های سبز آن به صورت خام در تهیه سالاد و از ساقه آن در تهیه خورش استفاده می‌شود. این گیاه، طبع گرمی دارد و بسیار نیرو بخش و مقوی قلب است. برگ‌های این سبزی ، موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول ، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون سودمند است. اینولین آن باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و از سرطان روده باریک می‌کاهد.

آنتی اکسیدان‌های موجود در کنگر پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند . کنگر به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی ، ترشحات غدد را تقویت کرده و باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود. این سبزی ، دارویی موثر برای جلوگیری از حالت تهوع و ویار زنان باردار است . قابل‌توجه آن که برگ‌های کنگر محرک انقباض کیسه صفرا و کلیه بوده و افرادی که دارای سنگ کلیه و صفرا هستند نباید از آن استفاده کنند.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *