اخبار مادطب

توصیه های پاییزی دکتر مهدی فهیمی

توصیه های پاییزی دکتر مهدی فهیمی

توصیه های پاییزی دکتر مهدی فهیمی

توصیه های پاییزی دکتر مهدی فهیمی این روزها برای برخی از افراد احساس سرد شدن سر و سرما در سر اتفاق می افتد. بخاراتی که در فصل تابستان ساطع میشود ، بدلیل گرمی هوا به تدریج از طریق بینی و تنفس خارج میشود. اما با سرد شدن هوا این بخارات تبدیل به میعانات شده و بخارات سرد در سر تشکیل میشود که حاوی بلغم زیادی است. این بلغم زیاد میتواند داخل سینوسها و یا در بخشها و قسمتهای دیگر سر رسوب نماید و در نهایت این افراد با تغییر فصل ، احساس سرمای زیاد در سر را دارند. حتی ترس از سرما باعث میشود که دائم سر خود را بسته و یا موقع استراحت از کلاه برای پوشش سر استفاده نمایند تا سرما نخورند.

توصیه هایی که برای این عزیزان میتواند کمک کننده باشد بدین شرح است :

در وضعیت غذایی خود دقت لازم را انجام دهند و از نوشیدن آب سرد به شدت پرهیز کنند. از ترکیباتی که میتواند حرارت را در بدن تا حدی تعدیل کند و مانع از سردی شود استفاده کنند . شیره انگور به میزان یک تا دو قاشق غذاخوری قبل از خواب توصیه میشود .

از بخورات گرم به خصوص بخور نعنا ، مرزنجوش میتوانند کمک بگیرند. بخور سینوزیت ( یک بخور ترکیبی از چند گیاه است و در مطب موجود است ) نیزمیتوانند استفاده نمایند. ماساژ روغن سیاهدانه روی پوست سر میتواند کمک کننده باشد. یک شب در میان و یا حتی هر شب این روغن مالی انجام شود تا شرایط به سمتی که احساس سرما از بین برود، تغییر کند. در ضمن بعد از دوش گرفتن همه عزیزان و علی الخصوص کسانی که این احساس سرما در سر را دارند ، باید بسیار مراقب بوده و زمانی را برای دوش گرفتن انتخاب کنند که تا دو الی سه ساعت بعد از آن ، نخواهند از منزل خارج شوند.

اگر ضرورت بود که سریع از منزل خارج شوند با روغن سیاهدانه و یا قطره گریپ ( روغنی که در مطب موجود است ) حتما بینی خود را چرب نمایند . این کار مانع از بروز سرماخوردگی در آنها خواهد شد. همچنین مراقبت های لازم در خصوص خنک نگه داشتن کبد را که قبلا اشاره کرده ایم رعایت فرمایند. با این تدابیر حدود دو تا سه هفته زمان خواهد برد تا احساس سرما در سر تغییر کند و عزیزان از سرماخوردگی ها ، سنگینی سر یا سردرد خود را معاف کنند .

این روزها که روزهای حرکت به سمت سردی است ، خیلی از دوستان ممکن است دچار دل درد شوند. این درد بخصوص در ساعات میانی روز و هنگام عصر اتفاق می افتد .دلیل این دل درد این است که فرم لباس پوشیدن در این فصل هنوز تغییر نکرده است در حالیکه درجه برودت هوا تغییر کرده است .

بهتر است که شکم با استفاده از گن گرم نگه داشته شود. شکم با روغنهای گرم مثل روغن زنجبیل،سیاهدانه یا کنجد ماساژ داده شده و گرم نگه داشته شود. در افرادی که کولیت اولسروز یا کرون دارند که خونریزی دستگاه گوارش را میتواند به همراه داشته باشد ، باید خیلی مراقبت و دقت نظر داشته باشند .
چرا که بروز یک سرماخوردگی یا سرما دادن شکم ، میتواند شروع یک حمله شود که سه هفته تا یکماه از عمر این عزیزان را آسیب میزند و با دفع خون از گوارش وضعیت آن ها روبه وخامت خواهد گذاشت .

بسیاری از دوستان راجع به واکسن آنفلوآنزا سوال میکنند ؟

با توجه به اینکه واکسن آنفلوآنزا ، واکسن خیلی خاصی است توصیه میشود کسانی که سیستم ایمنی خوبی دارند و میخواهند خود و فرزندانشان بدنهای قوی داشته باشند ، از تزریق این واکسن خودداری کنند .

واکسن آنفلوآنزا یک واکسن ضروری نیست و بیشتر کشورهای تولید کننده آن منجمله دانمارک و سوئیس و سوئد ، از استفاده آن پرهیز میکنند . چه خودشان ، چه مردم و چه تیم های علمی آنها .

تجویز این واکسن به همگان بیشتر جنبه غیرعلمی دارد . مگر در مواقع خیلی خیلی خاص که ممکن است اساتیدی اعتقاد داشته باشند برای افرادی که دچار نقص ایمنی هستند ، تجویز کنند .پدیده ای که امروزه مردم به آن مبتلا میشوند ، زکام است .

زکام ویروسی نیست ،
زکام به خاطر تغییر شرایط زیستی مثل :
گرم شدن و سرد شدن یکباره
رعایت نکردن موارد تغذیه ای صحیح
مصرف برخی از مواد غذایی در فصلی که نباید مصرف شود
تغییر در شرایط اقلیمی
اتفاق می افتد .

معمولا کسانی که موارد فوق را رعایت نکرده و جابجایی داشته باشند و یا مسافرت کنند ، بدن برای اینکه بخواهد خودش را با شرایط جدید منطبق کند ، دچار یک آشفتگی میشود. چنانکه این موضوع مدیریت شود نیاز به آنتی بیوتیک و … نخواهد بود. دقت داشته باشیم که زکام میتواند خارش گلو ، عطسه ، آبریزش بینی وسنگینی سر به همراه داشته باشد. در موارد زکام بهترین حالت این است که ما غذای سبک بخوریم. مایعات خوب استفاده کنیم. بخور گرم بدهیم. اینکه سریع بخواهیم دنبال واکسن آنفلوآنزا برویم مورد قبول نبوده و نمیتواند مفید باشد .

برای کودکانی که سالم هستند، جوانان و خانواده هایی که در سلامت کامل به سر میبرند ، واکسن آنفلوآنزا جز اینکه سیستم ایمنی را آسیب میزند ، خدمت دیگری انجام نخواهد داد .

دکترمهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *