اخبار مادطب

با ایران زیبا چه کرده ایم؟!

تالاب صالحیه البرز

تالاب صالحیه البرز، کانون ریزگرد شد

 مدیرکل حفاظت و محیط‌زیست البرز گفت: تالاب صالحیه کارکرد خودش را به‌عنوان یک تالاب از دست داده و به‌عنوان یکی از کانون‌های انتشار ریزگرد تلقی می‌شود.

فردین حکیمی درحاشیه برگزاری نمایشگاه عکس تالاب در البرز با اشاره به اینکه کاهش بارش‌ها در سال‌جاری سبب خشک‌شدن تالاب صالحیه در شهرستان نظرآباد این استان شده است، افزود: این تالاب در سال‌های گذشته از طریق رودخانه‌های کردان و زیاران تغذیه می‌شد که امسال میزان آبدهی این رودخانه‌ها به کمترین سطح رسید. این تالاب در سنوات گذشته، پذیرای بیش از120گونه پرنده مهاجر و آبزی بود.

تالاب صالحیه واقع در روستای صالحیه در نظرآباد استان البرز تنها تالاب این استان است که آب ورودی به آن از سمت رودخانه کردان سرریز می‌شود. وسعت این تالاب با احتساب زمین‌های باتلاقی پیرامونی بیش از 10هزار هکتار بوده و قسمتی از آن نیز در استان قزوین واقع شده است.

به گفته برخی منابع محلی از علت‌های خشکی این تالاب می‌توان به استفاده آب رودخانه کردان برای مصارف کشاورزی در تابستان و نرسیدن آب به این تالاب اشاره کرد. یکی دیگر از دلایل خشک‌شدن تالاب صالحیه، کانال‌کشی‌هایی است که در محدوده آبریز این تالاب انجام شده است. این کانال‌ها پیش از تشکیل استان البرز(سال 89) احداث شده و بخشی از آن در محدوده استان قزوین قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *