اخبار مادطب

با ایران زیبا چه کرده ایم؟!

بارورسازی ابرها

هشدار سازمان هواشناسی درباره طرح بارورسازی ابرها

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اعلام اینکه بارورسازی ابرها تأثیر آشکاری بر جبران کم بارشی و خشکسالی کشور ندارد، گفت: سازمان هواشناسی قطعا به شکلی که وزارت نیرو به بارورسازی ابرها اعتقاد دارد به این کار معتقد نیست.

داوود پرهیزکار در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بارورسازی ابرها نیاز شدیدی به مطالعات دقیق میکروفیزیک ابر دارد و این در حالی است که رادارهای شناسایی وضعیت میکروفیزیک ابر در کشور ما وجود ندارند. پرهیزکار با هشدار نسبت به بارورسازی ابرها تأکید کرد: اگر بدون شناخت دقیق ابر نسبت به بارورسازی اقدام و به اشتباه هسته‌های تراکم بیش از حد نیاز وارد ابر کنیم؛ نه‌تنها در افزایش بارش موفق عمل نکرده‌ایم بلکه حتی ممکن است با این عمل باعث کاهش مقدار طبیعی بارش شویم.

همزمان با این اظهارات دکتر امیر آقاکوچک، دانشیار دانشگاه کالیفرنیا که موفق به دریافت جایزه علوم هیدرولوژیک (آب) از اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا شده است درباره باروری ابرها به مهر گفت: گزارش‌های منتشر شده از سوی آکادمی علوم آمریکا در زمینه تغییر آب و هوا و روش باروری ابرها نشان می‌دهد که هنوز دلیل علمی مبنی بر موفقیت این روش وجود ندارد، با این وجود بسیاری از کشورها این روش را آزمایش کرده‌اند. آقاکوچک با اشاره به ایالت وایومینگ آمریکا که آب و هوایی مانند ایران دارد، تصریح کرد: گزارش‌های مقدماتی از انجام این طرح در این ایالت حاکی از آن است که روش بارورسازی ابرها شواهد خیلی مثبتی به همراه نداشته‌اند.

پروفسور سروش سروشیان، رئیس مرکز سنجش از راه دور و هیدرومتئورولوژی دانشگاه کالیفرنیا هم که جوایز متعدد جهانی در حوزه هواشناسی و علوم آب را به‌خود اختصاص داده، با اشاره به بررسی‌های علمی که از ۱۰ سال پیش در آکادمی علمی آمریکا برای بارورسازی ابرها صورت گرفته است، گفت: نتیجه کلی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که روش ثابت شده‌ای وجود ندارد که بتوان از طریق بارورکردن ابرها، به افزایش قطعی باران رسید.

به همین دلیل این موضوع چه در ایران و چه در کشورهای دیگر اگر بخواهد عملیاتی شود نتیجه آن به‌طور قطع متفاوت خواهد بود. وی یادآورشد: برای به‌کارگیری روش باروری ابرها باید ابر بارش‌زایی وجود داشته باشد که بتوان آن را بارور کرد؛ اما نتایج پیش‌بینی ما از بارندگی‌های دور کره زمین برمبنای داده‌های ماهواره‌ای که در مرکز سنجش از راه دور دانشگاه کالیفرنیا صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که به تازگی در ایران حتی ابر هم دیده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *